Hank blogt

LIFESTYLE

Hoe Dumbbells te gebruiken (home workout-ideeën)

We vertrouwen allemaal op snelkoppelingen om ons door het leven te helpen. Van magnetronmaaltijden en wasdrogers tot het indrukken van de shuffle-knop op onze favoriete afspeellijsten (en zelfs het grijpen naar een shampoo en conditioner-combo in de supermarkt), we willen allemaal graag tijd besparen wanneer we maar kunnen. Dat is de reden waarom velen van ons zich wenden tot dumbbells als het gaat om onze favoriete home workout-oplossingen (ziebest  hex dumbbellsvoor  opties).

Dumbbells zijn bijna een alomtegenwoordig huismeubilair geworden. Van de slaapkamervloeren van hogeschool- en universiteitsstudenten tot het feit dat ze zowat overal langs de zijkant van kasten en banken worden gepropt, maar weinig mensen kunnen hun handen omhoog steken en beweren dat ze nooit dumbbells hebben geleend of gehad. 

Met dat in gedachten, en met de meesten van ons die niet weten hoe we onze geliefde maar massaal in onbruik geraakte gewichten goed kunnen gebruiken, moeten we misschien onze blik werpen op enkele toptips voor thuistraining en beginnen met het onder de knie krijgen van onze fitnessniveaus. 

Goblet Squat 

De goblet squat heeft misschien een vreemde naam die enige uitleg vereist, maar wanneer we naar de achtervolging snijden, leren we dat het een squat is terwijl je de halter tegen je borst houdt (d.w.z. alsof je een ye olde-stijl drinkbeker vasthoudt). De goblet squat biedt enorme voordelen, en je hebt bijna geen ruimte nodig om hele sets van hen te doen (waar ruimte is om te staan, is er ruimte om te bokaal hurken). Het is ookideaal  voor jonge atleten. 

Met je voeten op een schouderbreedte uit elkaar, houd je de halter tegen je borst en buig je op de knieën, waardoor je rug recht blijft. Zo simpel is het. De goblet squat kan je helpen je bilspieren aan te spannen en je core te verbeteren (dat is een bewonderenswaardig smorgasbord van verzamelvoordelen van één basisbeweging met een solo dumbbell). 

Foto door Kuldeep Singhania van Pexels

De Boerenwandeling

Hier is nog een dumbbell-trainingstechniek met een eerlijk gezegd vreemde naam. Plaats een halter aan weerszijden van je. Buig bij de knie en pak elk gewicht vast voordat je weer opstaat. Nu ben je klaar om te lopen. Neem een reeks korte, snelle stappen. Afhankelijk van de ruimte die je beschikbaar hebt, kan dit variëren van 5 of 10 stappen tot misschien wel 20. 

Stop vervolgens en plaats de gewichten op de grond door bij de knie te buigen. Draai je om en herhaal de wandeling van de boer terug naar je startpositie. Dit klinkt makkelijk, maar het werkt zoveel spiergroepen dat het je sneller zal uitputten dan je denkt. Oh, en wat de naam betreft, denk aan een boer die een zware kruiwagen duwt. Geddit? 

Een opmerking over herhalingen en sets …

Tot nu toe hebben we het niet gehad over herhalingen en sets. Dat komt omdat iedereen vanuit een ander uitgangspunt vertrekt. In het begin voel je je misschien op je gemak bij het voltooien van vier herhalingen in twee of drie sets. 

Naarmate je kracht en je zelfvertrouwen groeien, zou je in staat moeten zijn om iets te bereiken in de regio van acht herhalingen in vijf sets. De sleutel is om je spiervermoeidheidsniveau te vinden en te blijven werken aan het vergroten van je tolerantie om gestaag voort te bouwen op je persoonlijke record. 

Uitgelichte afbeelding van Henryk Niestrój via Pixabay